Covid-19 situáciu ešte viac skomplikoval. Mnoho freelancerov, zamestnancov aj ich šéfov objavilo prácu z domu a možno ich trochu prekvapilo, že pomerne efektívne sa dá pracovať aj takomto prostredí. A pri škrtaní nákladov im ako prvé napadne: veď my nepotrebujeme vlastnú kanceláriu!
Dôležité si je uvedomiť, že toto nie je bežným pracovným nastavením — ľudia pracujú z domu preto, že musia. Tiež chcú prispieť svojou troškou k zlepšeniu situácie a vytvoriť bezpečné prostredie pre svojich blízkych. V Coworkingoch sme strávili roky života a väčšina našich „kolegov“ predtým pracovala z domu. Nikdy sme však neboli svedkom toho, že by si to pochvaľovali ako dlhodobé riešenie. Množstvu problémov sa jednoducho nedá vyhnúť. Pozrime sa na riziká, ktoré dlhodobá práca v izolácii prináša.
Priveľa práce
Prirodzene je veľmi ťažké oddeliť prácu a osobný život, keď sa doma zlievajú do jedného. Pri raňajkách kontrolujeme e-maily a zrazu vešiame prádlo. Bez pevne určeného režimu často nevieme, kedy začíname pracovať a kedy oddychujeme, takže sa stáva, že pracujeme omnoho dlhšie a menej efektívne.
Izolácia a dlhodobá motivácia
Podľa mnohých štúdií je pocit izolácie rozšíreným problémom medzi zamestnancami, ktorí pracujú z domu. Presnejšie, 52.9% IT zamestnancov uviedlo, že sa cítia osamelejšie. O čosi viac, 56.4% prežíva stavy úzkosti, 53% má ťažkosti s udržiavaním dlhodobej motivácie a produktivity pri porovnaní s prácou v kancelárii. Ak by aj práca z domu krátkodobo zvýšila produktivitu, ostatné faktory môžu spomaliť tvoj celkový profesionálny rast.
Zložitá komunikácia
V rámci komunikácie prostredníctvom e-mailov, Slacku či podobných online nástrojov netreba veľa, aby došlo k nedorozumeniam, ktoré pri nedostatku pozornosti môžu eskalovať do zbytočne veľkých rozmerov. O to viac treba venovať pozornosť efektívnej komunikácii medzi kolegami. Niekedy je osobné stretnutie na nezaplatenie.
Nedostatočné vybavenie home officu
Bohužiaľ, mnohí z nás nemajú doma vhodné pracovné prostredie, či už ide o nedostatok miesta na vytvorenie pracovného kútika, pomalý a nestabilný internet alebo nekvalitné sedenie. Možno sa ti to teraz nezdá vážne, neskôr však môžu nasledovať nepríjemné zdravotné problémy. Vyriešiť to môžeš napríklad prenájmom stola v coworkingu, alebo dočasným zapožičaním kancelárskeho nábytku na mojoffice.online.
Problém alebo príležitosť?
Zmeny prichádzajú aj na realitnom a pracovnom trhu. Mnoho spoločností prehodnocuje svoje uzavreté nájomné zmluvy, ich dĺžku či počet m2. Real estate developeri / poskytovatelia vnímajú väčšiu túžbu firiem po flexibilite a individuálnom prístupe. Čoraz viac zamestnancov IT firiem pracuje na diaľku a vracajú sa do regiónov. Drobní podnikatenia a freelanceri zas vyhľadávajú nové príležitosti a spolupráce, ktoré udržia ich podnikanie nad vodou v čase krízy. Podniky sú nútené digitalizovať rýchlejšie a predávať online, čo vedie k obrovskému rastu e-commerce.
Dnešná situácia je preto veľkou príležitosťou pre ľudí po celom Slovensku, aby priniesli riešenia obyvateľom a podnikateľom, ktorí (často nedobrovoľne) prechádzajú zmenami – natrvalo sa vrátili do regiónov, presunuli svoju prácu do online priestoru, alebo prečkávajú pandémiu mimo veľkých miest. Áno, sami tieto udalosti zažívame. Našim cieľom je vytvoriť komunitný coworking v Spišskej Novej Vsi a ponúknuť moderný priestor na prácu, v ktorom sa budeme radi stretávať a tvoriť. Ak si nad coworkingom zatiaľ neuvažoval alebo posúval toto rozhodnutie na neskôr, možno práve teraz je ten správny čas. 🙂
Napíš na banacoworking@gmail.com a zisti, či je to pre teba.
Zdroj: www.campus-cowork.com
Obrázky: www.pexels.com